Podniebni druhowie

Strażacy z OSP Wieprz (pow. wadowicki) jako pierwsi w województwie mają otrzymać wiatrakowiec.

Wiatrakowiec to połączenie lekkiego samolotu ze śmigłowcem. Zakup maszyn jest pomysłem władz Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP - informuje Dziennik Polski.
- Zrobiło się koło tego za dużo szumu. Decyzję o tym, czy wiatrakowiec się nam przyda, zarząd dopiero podejmie - zaznacza Czesław Lachendro, prezes zarządu gminnego OSP w Wieprzu. Dodaje, że jego jednostka jest dobrze wyposażona w sprzęt i przydałby się tylko kolejny, średni samochód pożarniczy.

Władze Związku przekonują jednak, że ochotnicy są zainteresowani takimi zakupami. Zaletą sprzętu jest m.in. cena. Średni samochód gaśniczy kosztuje ok. 500 tys, a wiatrakowiec 350 tys. zł. - Mogą być one wykorzystywane do patrolowania trudno dostępnych terenów, akwenów wodnych, poszukiwania zaginionych, przy powodziach, do dowodzenia przy ewakuacji ludzi - mówi Teresa Tiszbierek, wiceprezes zarządu głównego ZOSP RP.

Na razie jest to program pilotażowy i zgodę na zakup musi wyrazić samorząd. Obecnie w całej Polsce tylko jedna jednostka - OSP Baranów (pow. grodziski) - otrzymała od Związku taki sprzęt.

Nie wszyscy strażacy są przekonani do wiatrakowców. - Nie może to latać w nocy i we mgle, żeby wystartować musi mieć 300 metrów pasa i nie zabiera sprzętu do gaszenia - ocenił Jerzy Herma, strażak ratownik z OSP Kęty, mieszkający w Wieprzu.

Z kolei dowódca grupy sześciu pilotów przeszkolonych do lotów wiatrakowcem uważa, że to przydatny sprzęt. - U nas się sprawdza. Dostaliśmy go pół roku temu i chociaż nadal się szkolimy, uczestniczyliśmy już w policyjnej akcji Znicz - powiedział Piotr Stegienka z OSP Baranów. Maszyna druhów z Baranowa wyposażona jest w m.in. w kamerę termowizyjną, sprzęt łączności i torbę sanitarną. Stegienka dodaje, że ich pojazd do lądowania potrzebuje tylko 10 metrów, a do startu 200, "ale wiatrolot wyląduje nawet na łące".

Wiatrakowiec osiąga w locie prędkosć od 40 do 130 km/h. Zabiera ilość paliwa Pb-95 wystarczającą na 4 godziny lotu lub lot do 500 km. Może wykonać zawis nad terenem jak helikopter. Szkolenie teoretyczne pilota kosztuje 2 tys. zł., praktyczne 600 zł za 1 godzinę lotu. Pilot musi wylatać przynajmniej 25 godzin.

 



Komentarze:


Dodawanie komentarzy dostępne po zalogowaniu.


newsletter
sonda:
Czy strażacy w Twojej OSP ćwiczą musztrę?

- Tak, regularnie

- Tak, przed ważnymi wydarzeniami

- Tak, sporadycznie

- Nie ćwiczymy musztry